Inleiding in het Boeddhisme

DE VIER EDELE WAARHEDEN

met Krista De Mey

De vier edele waarheden vormen de kern van het eerste onderricht van de historische Boeddha. Ze worden beschouwd als het fundament van het boeddhisme en bieden inzicht in het menselijk lijden en hoe dit te overwinnen. Het onderricht vertrekt vanuit de paradox dat alle menselijke wezens op zoek zijn naar geluk maar dat het menselijk bestaan desalniettemin van lijden is doortrokken. 

De eerste waarheid bestaat erin dat lijden inherent is aan het menselijk bestaan omwille van de kenmerken ervan: vergankelijkheid en verandering.   
De tweede waarheid gaat over de werkelijke oorzaak van dat lijden: verlangen en onwetendheid.
In de derde waarheid wordt de manier onthuld om aan dat lijden een einde te maken. Dat gebeurt door te ontwaken.
In de vierde waarheid tenslotte wordt het achtvoudige pad gepresenteerd, dat is een set van ethische en meditatieve praktijken die het lijden helpen te beëindigen.  

Deze waarheden vormen de basis van alle boeddhistische leringen en kunnen de deelnemer helpen om inzicht te krijgen in de eigen ervaringen en het pad naar de bevrijding te ontdekken. 

De Vier Edele Waarheden zijn bijzonder geschikt als introductie tot het Boeddhisme omwille van hun eenvoud en universaliteit. Ze zijn helder en beknopt geformuleerd en bieden een eenvoudig raamwerk om het menselijk lijden te begrijpen. Zelfs wie nieuw is in het boeddhisme kan de waarheden gemakkelijk begrijpen en toepassen. Bovendien zijn de waarheden universeel en relevant voor alle mensen, ongeacht hun culturele of religieuze achtergrond. Ze erkennen immers het bestaan van lijden in elk mensenleven, en dit is een universeel gedeelde ervaring. Tenslotte blijven de vier edele waarheden geen abstracte filosofie. Ze bevatten praktische richtlijnen die de deelnemer kan helpen om in dit leven het lijden te verminderen en een solide basis te leggen voor verdere studie en beoefening.  

Krista De Mey  is  Master in de godsdienst-wetenschappen en de  seksuologie en gespecialiseerd als systeemtherapeut. Na jaren in de hulpverlening vond ze haar ware roeping in het onderwijs. Ze is er leerlingenbegeleider en vakleerkracht sociale wetenschappen en gedragswetenschappen. Sinds 2006 volgt ze het dharma onderricht in Yeunten Ling en is ze een bescheiden beoefenaar. In 2012 voltooide ze aan de BUB het postgraduaat in de boeddhistische filosofie en ethiek. Als vrijwilliger in Yeunten Ling schrijft ze teksten voor het programma en vertaalt het onderricht van het Frans / Engels naar het Nederlands.