Ngöndro, de voorbereidende oefeningen

Met Lama Tashi Nyima

Les pratiques de Ngöndro sont considérées comme les pratiques préliminaires spécifiques à la voie du bouddhisme tibétain. Elles consistent en la pratique successive de quatre yogas permettant de préparer l’esprit aux pratiques ultérieures telles que la pratique d’un yidam ou du Mahamoudra : la prise de refuge et le développement de l’esprit d’Eveil, la pratique de Dordjé Sempa, l’Offrande du Mandala et le Gourou Yoga. 

Voorbereidende praktijken spelen een essentiële rol in dit leren en Guru Yoga is de belangrijkste beoefening. Het zou echter verkeerd zijn om Ngöndro te reduceren tot een beoefening voor beginners alleen. Veel gevorderde beoefenaars doen deze praktijk meerdere malen in hun leven en sommigen maken er zelfs hun hoofdbeoefening van. Ngöndro is een diepgaande praktijk en de gunstige effecten ervan op de stabiliteit, helderheid van geest en zelfs op de algemene gezondheid van de beoefenaar – laten zich snel voelen.



Elk jaar wijdt Lama Tashi Nyima de Ngöndro retraite aan een van de vier yoga's. Dit jaar zal het gewijd zijn aan het nemen van toevlucht en het ontwikkelen van de geest van Ontwaken.

Aangezien de Ngôndro volharding en standvastigheid vereist, is het belangrijk de draagwijdte ervan te begrijpen, alvorens ermee te beginnen. Om ervoor te zorgen dat de effecten lang aanhouden, adviseert de traditie om elke yoga 100.000 keer te beoefenen. Daarom kan het dus enkele maanden -of zelfs jaren- duren om één yoga te voltooien. 

De eerste yoga is die van het nemen van toevlucht en het ontwikkelen van de Verlichtingsgeest. Deze bestaat uit het nemen van toevlucht in de overdrachtslijn van de Kagyupa-Meesters, de Drie Juwelen (de Boeddha, de Dharma en de Sangha) en de Drie Bronnen (de lama, de yidams en de beschermers). In het kader van deze praktijk bestaat toevlucht nemen uit tegelijkertijd prosterneren, reciteren en visualiseren. Door de ademhaling te activeren en de geest op verlichting te richten, is het eveneens een oefening van zuivering, ontwikkeling van bodhicitta, een toegang tot devotie alsook een remedie tegen hoogmoed.

De tweede yoga is deze van Dordje Sempa (sk.Vajrasattva). Deze praktijk bestaat uit de beoefening van een sadhana gericht op de zuivering van de sluiers die de visie van de ultieme werkelijkheid belemmeren. Deze zuivering van de geest wordt geactiveerd door de innerlijke bekentenis van schadelijke daden, de visualisatie van Dordje Sempa en de recitatie van zijn mantra.

De derde yoga is het Offeren van de Mandala. Het maakt het mogelijk om de twee opeenstapelingen te ontwikkelen: de opeenstapeling van verdienste (door de beoefening van de eerste vijf paramita's) en de opeenstapeling van wijsheid (de zesde paramita). Het is een remedie tegen gehechtheid en beoogt in het bijzonder de ontwikkeling van vrijgevigheid, de eerste paramita. Deze yoga laat toe om transcendente wijsheid te accumuleren door de ontwikkeling van de zuivere visie van de leegte. De praktijk bestaat uit de mentale voorstelling van een symbolisch universum en de offergave van een mandala van rijst aan de toevluchtsoorden.

De vierde yoga is de beoefening van de Guru Yoga. Deze praktijk houdt een speciale relatie in met een meester, een gekwalificeerde leraar. Beslissen om een meester te volgen is geen geringe daad. De verwittigingen die daarover in de teksten worden gegeven, kunnen best in acht worden genomen, alvorens een relatie meester-leerling aan te gaan. Het beoefenen van de   Guru yoga van een meester stelt ons in staat om zegeningen te ontvangen en kan oorzaak worden van een snelle vooruitgang op het pad naar de Verlichting.