Losar, het Tibetaans Nieuwjaar

In de Tibetaanse astrologie wordt het Jaar van de Slang traditioneel geassocieerd met de kwaliteiten van wijsheid, mysterie en transformatie, maar ook met het idee van rui, wedergeboorte en vernieuwing. Deze symboliek illustreert het vermogen van de slang om zich aan te passen, te veranderen en een nieuw begin te maken. Het element Hout brengt ons een jaar dat ordelijker en rustiger lijkt - met een groter vermogen om de wereld om ons heen te waarderen.
Les qualités du Serpent sont : sagesse, réflexion, perspicacité, finesse d'esprit, magnétisme, profondeur de pensée, sens de l'humour, subtilité et clairvoyance. Le Serpent a confiance en lui, est conscient de son intelligence. Il fait preuve de
courage avec un discernement sans faille.
Sur le plan des défauts, le Serpent peut être possessif, rancuneux et irritable, et… il
a la langue bien pendue !
Les natifs du serpent consomment rapidement leur énergie et ont besoin de beaucoup de repos. La santé est leur point faible et leur système nerveux est extrêmement délicat et leurs tensions se répercutent souvent sur l'estomac.

In Tibet duurden de festiviteiten die het begin van de maankalender markeerden, drie dagen en werden die voorafgegaan door verscheidene dagen van lange rituelen. In deze geest zullen de lama's in de week vóór de feestelijkheden de lange Mahakala-praktijk uitvoeren, die wij zullen kunnen bijwonen en die ons in staat zal stellen de negatieve aspecten van het voorbije jaar te elimineren en het nieuwe jaar zonder hindernissen te beginnen.
Het idee dat het nieuwe jaar begint met het loslaten van de negatieve aspecten van het voorbije jaar werd in concrete acties omgezet. In Tibet waren de Losar-vieringen de gelegenheid voor vele rituelen en tradities die deze vernieuwing belichamen. De kloosters organiseerden talrijke rituelen, gebeden, offerandes en religieuze voorstellingen zoals heilige dansen om gunstige omstandigheden voor het nieuwe jaar te scheppen. De leken hadden het druk met het vereffenen van schulden die ze in de loop van het jaar hadden aangegaan en met het bijleggen van conflicten. Het was ook een gelegenheid om de woonruimtes op te ruimen en nieuwe kleren aan te schaffen.
Een populair ritueel illustreert dit idee perfect. Tijdens de familiefeesten kreeg ieder lid van de familie na de maaltijd een tsampa-balletje (een pasta van geroosterd gerstemeel) waarmee hij of zij symbolisch elk deel van zijn of haar lichaam moet inwrijven om de negatieve elementen te absorberen die in de loop van het jaar door de geest en het lichaam waren opgestapeld. De tsampa-ballen werden dan verzameld in een kom met de resten van de maaltijd rond een beeltenis die de negatieve krachten voorstelde. De kom werd dan door een jong familielid naar een kruispunt gedragen om deze negatieve invloeden uit het huis weg te sturen.

In dezelfde geest zullen we tijdens dit weekend een ander ritueel uitvoeren, het Sang-ritueel of zuivering door vuur en rook, vergezeld van gebeden om in Dewatchen herboren te worden. Bij deze gelegenheid reciteren we wensen voor geluk, voorspoed en verzoening met de mensen om ons heen, en gooien we meel in de lucht. Op dat moment roepen alle deelnemers “KI KI SO SO LHA GYAL LO”: "Mogen de goden die aan de kant van de deugd staan, de overwinning behalen!"
